WANDERER rašė:
WANDERER rašė:
Nuo paskutines misles praejo dvi savaites,galima pateikti nauja:
Koks tai automobilis kur gamintas ir kada?
praejo beveik menuo -variantu atsakymu daugiau nera.Galiu pasufleruoti kad tai grynaveislis "europietis"
Matau,kad si misle pasirode sudetinga,nors kai parasiau,kad tai grynaveislis "europietis"tikejausi keletos atsakymu,deja...
Atejo laikas parasyti atsakyma.
Sis automobilis pagamintas 1926m. Italijoje,jo marke-"FIAT',modelis-"503"
O stai trumpa sio automobilio istorija:
Jeigu kas matet kinofilma "tarybu Sajungos pasiuntinys"tai reiskia matete si automobili,trumpiau sakant tai automobilis nuo kurio prasidejo dabartinio Rigas motors muziejs kolekcija.
"Fabrika Italiana Automobilo Turino"(fabrikas italisku automobiliu Turine)
arba "FIAT"buvo ikurtas 1898m.Iskart po pirmo pasaulionio karo pabaigos
gamyklos inzinieriai sukure labai gera automobili -FIAT 501,kuris atnese pirma didziule sekme firmai.Iki 1926m,t,y,maziau nei per 8 metus buvo pagaminta ir parduota daugiau nei 45000 sio modelio automobiliu.
Bet dar didesne sekme lauke sekancio FIAT modelio-"503".
Sukurtas ant "501"modelio agregatu bazes,sis automobilis turejo kur kas didesne kebulu gama ir visiskai nauja radiatoriaus apdailos ir kapoto formos sprendima-jie buvo kampuoti.
Sio modelio automobiliams buvo montuojamas seno modelio "501"apatiniu voztuvu,4cilindru varikliu,kurio darbinis turis buvo 1460ccm ,prie sio variklio montuojama 4 pavaru greiciu deze,ir mechniniai stabdziai pirma karta "FIAT'o"istorijoje buvo sumontuoti visuose ratuose.
Automobilis visumoje gavosi verzlus ir stilingas.Automobilio kampuotumas ypatingai "torpedo"kebulo ispildyme-automobili dare panasu i "Rolls Royce",bet suprantama uz zymiai mazesne kaina.Ypatingai automobili puose ratlankiai,kurie primine medinius ratus su stipinais,o istikruju tai buvo stampuoti is metalo.o taip pat figurinis priekinis bamperis kuris sukniedytas is dvieju graksciai islenktu juostu.
Dar vienas ypatumas - penkiavietis "FIAT 503" automobilis turejo tik tris dureles:vietoje vairuotojo dureliu(o vairuotojas kaip ir "Rolls Royce"sedejo desineje puseje)is isores buvo tvirtinamas atsarginis ratas.
Vidaus apdaila ir pakeliamas stogas buvo siunamas is odos parenkant spalva pagal kebulo spalva.Bagazui vieta buvo gale kebulo ant alenkiamos grotuotos lentyneles su dirziais,kuri pritvirtinta prie isorines kebulo paneles.
Be "Torpedo"kebulu dar buvo gaminami "Kabrioletai","Limuosine"su sesiais soniniais langais,"Coupe"(u atvira vieta vairuotojui ir salia sedinciam keleiviui) o taip 2 vietu"spieder"(tokia terminologija buvo naudojama laike gamybos) automobiliai.
Automobilis kuris siandien saugojamas muziejuje Rygoje,i Latvija pateko
20aisiais,o 1926m si automobili isigijo Nikolajus Stumbriks,tuo metu dirbes vairuotoju miesto autobusais,ir mechaniku.N.Stumbriks si automobili naudojo seimos reikalams kartais su juo taksistaudavo.
1940m .okupavus sovietams - automobilis buvo rekvizuotas ir paskirtas NKVD tarnybai.Idomus faktas-bet ir N.Stumbriksas sugebejo ten isidarbinti vairuotoju ir dirbo su siuo automobiliu...
Kiekvienas solidus automobilis,kaip ir solidi pilis turi savo legenda...
Tai va remiantis sio "FIAT'o"legenda:prasidejus karui N.Stumbriks si automobili nuveze i savo namus ir neuzilgo buvo arestuotas kaip buves NKVD darbuotojas ir atsidure liudnai pagarsejusiame Salaspils konclageryje.Vienas is priziuretoju buvo vietinis-su kuriuo jam pasiseke susitarti ir pabego.Veliau pateko pas partizanus,o namo grizo jau po karo...
Idomus faktas kad nei vokieciu nei po karo rusu sis automobilis nesudomino(gal but buvo per senas?).60aisiais papuole i Rygos kino studija,Kol jis cia buvo nusifilmavo sios studijos ir kitose kino studijojse maziausiai 75 filmuose.
1986m iniciatyvine busimo muziejaus grupe nutare nupirkti si automobili,Dalykas pasirode ne is lengvuju reikejo praeiti 4 komisijas ir gauti 12 biurokratu vizas kol gavo leidima isigyti si "FIAT'a".Sis klausimas buvo sprendziamas Latvijos automobiliu ir plentu ministerijos lygyje nei daugiau nei maziau.Bet leidimas buvo gautas...Bet galutine suma uz kuria galima buvo galima nusipirkti si automobili buvo daugiau nei ispudinga-
uz gerai "pavargusi" "FIAT'a"buvo paprasyta 7700 pilnaverciu rubliu.Tai buvo brangiau nei tuo metu kainavo naujas "Ziguliukas"!
Teisybe,kad tokius pinigus tuo metu galejo sumoketi tik"isprotejes"ir pavydus oldtaimeriu megejas...
TAI BUVO PIRMAS AUTOMOBILIS SPECILIAI ISIGYTAS BUSIMAM MUZIEJUIJ.