Sveiki, mieli kolegos.
Senokai neklibinta ši tema, o jau yra apie ką papasakoti.
Taigi, per visus vasaros darbus pamatęs, kad vasara praskries kaip raketa, nusprendžiau per savo pasiimtas dvi savaites atostogų susimesti Jawutę palakstymui. Būtent norėjosi šios Jawos, ilgai svajotosios 354...
Susitariau su šeimyna, kad dienomis kažkur tai važiuosim kažką veiksim kartu, o rytais (maždaug nuo 4-5 ryto iki 10-11 maždaug) galėsiu krapštytis garaže. Pavyko visgi dvi dienas pavogti darbui iš šių dviejų savaičių atostogų, vieną dieną motociklo dokumentų ir visų formalumų tvarkymui. Na ir dvi dienos važiavimui į Baltic Jawą 2021. Tikrai be galo bekrašto jau buvau pasiilgęs kažkur išlėkti tolėliau su motociklu ir apskritai, apie du metus visiškai su motociklu nevažinėjau, kai prieš tai važinėdavau kasdien praktiškai bet kokiu oru. (Pagausėjusiais šeimai reikia dėmesio, bet dėl to nesiskundžiu, tik motociklų reikalai liko antraeiliai, širdies gelmėse.
)
Taigi, kas buvo iki rinkimo pradžios. Buvau nusiteikęs rimtai restauracijai. Buvau visą Jawą išsiardęs iki varžtelio, iki pliko rėmo, dalis maždaug susirūšiavęs. Praktiškai viską jau norėjau atiduoti smėliuoti, bet rastas smėliuotojas apsirgo ir kaip tik smėliavimo procedūra atsidėjo. Na o kai atėjo laikas, supratau, kad per tokį trumpą laiką tikrai nespėsiu motociklo nublizginti, o trečios vasaros be motociklo nebūčiau iškentęs. O dar tie nauji įstatymai.... Mano turėti Rus dokumentai man kėlė abejonių, tad pergyvendamas dėl visko bendrai, nusprendžiau surinkti Jawą tokią kokią turiu, geriausiomis dalimis, padaryti ją techniškai tvarkingą ir likusią vasarą pasimėgauti dvitakčio dvicilindrio čekoslovakiško variklio vibracija ir dūmeliu. Taip ėmiau ir padariau.
Dar atostogų pradžioje pirmą savaitę norėjau ir abu ratus pilnai nublizginti, stebules nupoliruoti, sudėti naujus guolius, naujus stipinus, naujus ratlankius, naujas padangas. Bet pirmą dieną pamačiau kad ratų stipinavimas užtruks per ilgai. Labai ilgai užtrukau su stebulės valymu (buvo apdažytos), tad pagalvojau kad reiktų stendo poliravimui (kažkokio besisukančio laikiklio stebulei, kad jai sukantis galėtų ją šveisti), bet taip staiga neradau medžiagų stendo gamybai, tad kiek spėjau tą stebulę nuvalyti, tokią ir surinkau. Sudėjau naujus guolius į stebulę, surinkau naujais stipinais ratlankį, suvaržiau stipinus, sumontavau naują padangą. Na vaizdas toks ir gavosi. Kaip ir gražu, bet neišbaigta... Laikas spaudžia, šiek tiek gaila, bet važiuojam toliau. Galinį ratą norėjau stipinuoti ant kitos turėtos atsarginės stebulės, bet jai prasukta guolevietė, tad išsiardžiau galinio rato (neardyto) guolius ir pamačiau kad stebulė ir guolevietės super geros būklės, prasukau visą ratą be padangos savo stendelyje ir pamačiau, kad ratlankis nors senas, apdažytas, iš vidaus parūdijęs, bet sukasi kaip styga tiesiai. Taip tiesiai (mušimas gal 0,1mm į šonus tik, aukštyn žemyn mušimo neišėjo man pamatyti) nebuvau matęs besisukančio rato (ta prasme seno stipininio motociklo). Jis tiesiog visas vidumi labai geras, tik išore, na neišvaizdus. Tad nuvaliau ratlankį iš vidinės pusės ir sumontavau naują padangą su kamera, surinkau stebulę naujais guoliais.
Surinkęs ratus, priėjau prie priekinės šakės surinkimo. Riebokšlių nekeičiau, nes jie visiškai neturėjo praleidimo požymių, tai surizikavau juos palikti senus. Įvorės atrodė geros, tai tik išploviau viską benzinu ir surinkau atgal. Surenkant kaukolės apatinę dalį (sumaunant šakes į tiltelius) sudėjau naujas gumas. Vairo kolonėlės guolius tik išrinkau, išvaliau-išploviau ir pertepęs nauju tepalu surinkau. Padilimo buvo, bet tinkamai apveržiau ir šakės klibėjimo nesijaučia. Užpyliau priekines šakes 20W tirštumo amortizatorių alyva, po 125ml į vieną štoką. Foto deja neišėjo padaryti, tik jau surinkus šakę, nes šiuo surinkimo etapu labiausiai jaučiau skubėjimo-vėlavimo įtampą.
Po priekinės šakės surinkimo patikrinau galinę šakę. Klibėjimo nesijaučia. Pritepiau į vidų tiršto guolių tepalo ir suveržiau tepimo varžtą. Galinius amortizatorius susispaudžiau, išsiardžiau, senos alyvos buvo dar likę, bet labai nedaug. Stūmokliukai atrodė šiek tiek padilę, bet dar pakankamai normalios būklės. Išploviau viską benzinu, bei užpyliau ta pačia amortizacine alyva 20W.
Tada sumontavau ratus.
Kai jau motociklas stovėjo ant ratų, patikrinau variklį. Jį prieš metus laiko maždaug buvau persirinkęs kapitališkai. Tik kažkur buvau padaręs klaidelę, kad jis man dirbantis norėjo paskrabėti. Būtent kairiąjame cilindre. Tad prieš dedant į rėmą, dar nusprendžiau nusimauti cilindrus, apsižiūrėti.
Nors angas buvau užkimšęs skudurais, visgi variklis per metus laiko šiek tiek jau buvo „pakibęs“. Tiksliau žiedai šiek tiek parūdijo. Paviršutiniškai, bet to užteko, kad cilindrus numauti būtų sunkiau. Numoviau, stūmoklius atskyriau nuo švaistiklių, nuėmiau žiedus.
Apžiūrėjau alkūninį ir galvutes, stūmoklius. Kažkokių smūgiavimo požymių nepastebėjau, jokių žymių. Įsižiūrėjau kiek jau išėjo. Tai lyg ant kairiojo alkūninio šono, toje vietoje kur stūmoklis yra arčiausiai alkūninio veleno, lyg kažkoks pabrėžimas buvo. Tai, nors stūmoklius dėjau čekiškus novodielus, jiems buvau pats padaręs apačiose „prajamas“ tai dar jas padidinau, pagilinau. Padariau tai kaip seniems originaliems stūmokliams kai būna vadinamos „karpytos“ apačios/sijonai. Mano žiniomis jos tam, kad kai variklis kaista, arba kai dyla guoliai, kad stūmoklis nekabintų alkūninio veleno „blynų“ ir sijonai neskilinėtų/netrūkinėtų. Nuvaliau 2000 smulkumo švytriniu popieriumi žiedus, prachoningavau cilindrus. Viską kiek įmanoma variklyje apsivaliau. Pasidariau naujus aliuminius žiedus po cilindrų galvutėmis ir apatinę tarpinę po cilindrais iš paranito. Surinkau variklį atgalios ir įkėlęs į rėmą apvaržiau varžtais.
Toliau sekė galinio sparno uždėjimas, tada „galvoje“ prasivedžiojau laidus, išsivaliau reflektorių, įdėjau spidometrą. Prasivedžiau troselius. Surinkau galvą. Toliau sekė Vapės instaliacija. Lygiagrečiai ir šoninių skardų uždėjimas, „bardačiokų“ uždėjimas, sėdynės rėmelio uždėjimas (sparneliai buvo, bet neturėjau laiko jų prikabinti gražiai). Akumuliatoriaus daiktadėžę laikinai užmečiau nuo 360, taip pat ir sėdynę kol kas nuo 360. Na ir baigus vedžiotis instaliaciją išlėkiau į TA centrą atlikti ekspertizės ir techninės apžiūros. Ekspertizės metu gavau šiek tiek prisikabinėjimų dėl minėtų neoriginalių dalykų, dėl neperdažymo ir dėl to, kad pamiršau užsidėti galinius pakojus! (
visai pamiršau, išskubėjau..) Vėliau iškarto po ekspertizės variau TA ir ją pavyko praeiti iš pirmo karto. Aišku gavau prieškaištų, kad neužsidėjau galinių pakojų, bet aš juos tiesiog palikau garaže! Pasigailėjo, praleido...
Iš TA centro išlėkiau tiesiai į Regitrą. Kadangi instaliaciją tik tik baigiau vedžioti penktadienį ryte, 10 val tą penktadienį jau buvau užsiregistravęs ekspertizei ir TA. Bet viską spėjau kaip ir (apart galinių pakojų
). SDK buvau išsiėmęs prieš maždaug mėnesį laiko, užregistruoti didelių problemų taip pat nekilo. Taigi, praktiškai visus formalumus Jawai 354 sutvarkiau per geras 4 valandas. Tikrai apsidžiaugiau kai jau laikiau naująjį tech pasą rankose. Tai tarsi pergalė! Pasirodo savininkas buvo jau miręs.... Bet kadangi motociklas buvo pirktas dar jam būnant gyvam, kaip ir sutartis buvo pasirašyta, kol jis buvo gyvas, todėl matyt problemų ir nekilo.
Po Regitros garaže greitai užsidėjau naująjį valst. nr. ir vėliau bagažinę, kurią buvau senai senai pirkęs... Gaila kad tada jos nepabandžiau prisimatuoti. O ji pasirodo labai kreiva!.... Valst. nr. stengiausi uždėti tiesiai per vidurį, tai uždėjus bagažinę ji ištrynė numerio kraštą... Ateityje planuoju persidaryti ir susivirinti bagažiuką šiek tiek kitokios formos pagal save. Ir būtų smagu išsiimti valst. nr. skaičiais 354.
Na ir didžioji diena, sekanti diena po formalumų tvarkymo. Anksti ryte išlėkiau į Baltic Jawą! Išvažiavau 04:52, ir vietoje buvau 9:17. 300 km.
Savaitgalį praleidau su Jawa ir draugais puikiai, Jawa nepavėdė nei kiek. Tik buvo užsisiurbusi vieną kartą, tad stumtelėjom, nes nebespėjau susireguliuoti karbiuratoriaus.
Tai tiek žinių, Jawa legalizuota, ir važiuojama. Jei per žiemą išeis pasiruošti kitą motociklą važinėjimui, Jawa gryš iš važinėjamo motociklo stovio į restauruojamąjį stovį, na o kol kas, pasimėgausiu.
Ko nepaminėjau, kad gal ir dar kažkokių smulkių darbelių atlikinėjau Jawai, bet dabar jau nebepamenu, bet pasikrapštymo tikrai buvo. Pagrinde viskas perrinkta, išvalyta, kur galėjau pakeistos besisukančios/dylančios dalys, tik tiek, kad neperdažyta ir galinis ratas liko su senu, dažytu ratlankiu, apdažytais stipinais ir apdažyta stebule (pilkais dažais). Kaip matote ir kaikurie chromai jau pakeisti, kaikurie dar laukia pakeitimo ir rankų meilės.
Foto: