Pannonia T5 1972 restauravimas

Projektų skyrelis skirtas informuoti apie konkrečius vykdomus ar pabaigtus restauracijos ar artimus restauracijai projektus, kuriuose matosi restauracijos ar tvarkymo eiga.

Moderators: TVR, rcepa, Moderatoriai

Forum rules
III dalis. Projektai
1) Projektų skyrelis skirtas informuoti apie konkrečius vykdomus ar pabaigtus restauracijos ar artimus restauracijai projektus, kuriuose matosi restauracijos ar tvarkymo eiga.
2) Vienam projektui skirta viena tema. Temoje būtina pateikti nuotraukas, kuriose pateikiamas kompleksinis visos transporto priemonės tvarkymas.
3) Temos pavadinime turi matytis transporto priemonės pavadinimas ir pagaminimo metai.
4) Tema laikoma netinkama šiam skyreliui, jei iš vykdomo projekto matosi, kad technikai bus atliekami esminiai perdarymai, ar tai jau buvo padaryta. Esminiais perdarymais laikomi kėbulo, važiuoklės perdarymai, variklio pakeitimas, bei kiti pakeitimai, iš kurių akivaizdžiai matosi, kad transporto priemonė perdaryta.

Plačiau: Visos taisyklės
Post Reply
User avatar
Artiom Patron
Forumietis
Forumietis
Posts: 58
Joined: 2012 Oct 01 Mon, 11:50
Location: Vilnius

Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Artiom Patron »

Šioje temoje noriu pasidalinti Pannonia T5 1972 metų motociklo restauravimo patirtimi.
1. Apipasakosiu problemas su kuriomis susidūriau projekto metu. Pasidalinsiu kaip sprendžiau iškilusias problemas
2. Patarsiu į ką atkreipti dėmesį perkant šio modelio motociklą
3. Po truputi kelsiu motociklo restauravimo foto medžiagą
4. Aprašysiu restauravimo metu naudotus įrankius ir medžiagas
Attachments
pannonia.JPG
User avatar
Raimis
ekspertas
ekspertas
Posts: 8585
Joined: 2004 Feb 09 Mon, 12:24
Location: Alytus

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Raimis »

Labai gerai. Tvarkinga ir sklandi pradžia žada gerą temą. Lauksime.
Forume rašome lietuviškai. :Lietuva: !!!
User avatar
Artiom Patron
Forumietis
Forumietis
Posts: 58
Joined: 2012 Oct 01 Mon, 11:50
Location: Vilnius

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Artiom Patron »

Trumpas Intro prieš techninę audrą.
Karts nuo karto nuvykdavau su tėvais aplankyti į Gardiną giminių. Gardine turiu pusbrolį, kuris vos metais vyresnis už mane. Vieną iš vizitų į Baltarusiją pusbrolis nuvedė mane į senelio skardinį garažą ir parodė IŽ Planetą motociklą, kurį surinko su savo draugais. Davė pravažiuoti, man tada buvo vos 15 metų. Tuo metu vairuoti mokėjau tik dviratį. IŽ'o užvedimas, išmetamųjų dujų kvapas, motoro darbas, važiavimas paliko nemažą įspūdį. Mintyse buvo nuspręsta: “Noriu seną motociklą!”. “Kodėl tada neįsygijai paprasto mopedo, arba įprasto motociklo?”, - paklausite jūs. Atsakymas labai sentimentinis, nemėgstu "POPSO", bei labai vertinų senienas, kuriuos turi bent kokią istoriją.
Gyvenimas tekėjo savo vagą, baigiau mokyklą, įstojau į universitetą. Eilinę studentavimo dieną draugas paprašė padėti iš tėvo garažo išvežti šiukšles. Pamenu tą dieną kaip dabar. Atidaromos garažo durys ir pamatau į sieną atremtą seną motociklą. Pavadinimas dar toks negirdėtas Pannonia. Motociklo juodą spalvą papildė raudonos linijos, bei chromuoti bako šonai. Netgi pusiau išardytas su apsilupusiais dažais, pažeistas korozijos, motociklas atrodė stilingai. Į mano klausymą draugas atsakė, kad tai jo tėvo motociklas. Paprašiau draugo pasiteirauti ar neparduotu tėvukas Pannonijos. Po savaitės sulaukiau skambutį ir teigiamą atsakymą. Pokalbio metu paaiškėjo, kad tėvukas rinko Pannonijos dalys iš visos Lietuvos. Dėl patyrties stokos neklausiau ar yra dokumentai ar visos dalys yra sveikos. Kokios problemos gali kilti ateity manęs nebedomino, balsas iš praeities: “Noriu seną motociklą!”, - ir draugo tėvo pasakymas: “Galėsi surinkti bent vieną motociklą!”, - išblaškė dvejones. Sukirtome rankomis. Sumokėjau 750 dar lietuviškais pinigais. Pradėjome rinkti Pannonijos dalys iš tėvuko garažų, o jų buvo keturi! Perkant gavau 4 rėmus, 4 varyklius ir labai daug kitų reikiamų motociklo atributų.
Prireikė 2 “kablukų” ir pusės dienos Pannonijoms išgabenti į mano valdas. Ironija tame, kad valdų - garažo neturėjau, taigi teko visą džiaugsmą tempti pas kitą draugą.
Taip prasidėjo mano ilgas restauravimo laikotarpis, kurį aš norėsiu išdėstyti šiame forume. Neesu mechanikas, neišmanau daug techninių įmantrybių. Ne visada finansai leido tęsti projekto. Dabartiniame etape iki ledo dar tolį, bet pagrindinis tikslas išvažiuoti į asfaltuotus kelius man pavyko. Taigi norėsiu pasidalinti savo patiritimi šiame forume, kad kiti galėtu apeiti mano darytas klaidas. Beje projektas nesibaigia, norėsiu sulaukti ir jūsų dėmesio, bei patarimų.

Kai kurių restauravimo etapų nepavyko įamžinti. Kadangi sugedo kietasis diskas. Išanksto atsiprašau už Foto kokybę yra dar kur tobulėti

Patarimai pradedantiesiems:
1. Norintis įsygyti seną motociklą būtinai sutikrinkite tech. pase rėmo numerį su fiziniu rėmo numeriu! Bent vienas neįskaitomas skaičius gali sukelti abejonių moto registrojančiajam inspektoriui.
2. Projekto sekmė atsiremią į finansus, laiką, bei sugebėjimus perlaužti save.

Pannonijos restauracijos terminai:
1. Pannonijos įsigyjimo laikas: 2011-06
2. Valst. numerius gavau: 2016-05
Last edited by Artiom Patron on 2016 Jul 19 Tue, 11:22, edited 1 time in total.
User avatar
Artiom Patron
Forumietis
Forumietis
Posts: 58
Joined: 2012 Oct 01 Mon, 11:50
Location: Vilnius

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Artiom Patron »

Pannonijų įsigyjimas.
Prikabintose nuotraukose moto turtas kurį įsigijau. Viename iš "kablukų" po dalimis matosi vos išsikišantis rėmas. Čia vienintelė nuotrauka Pannonijos kaip jį atrodė ankščiau - plikas rėmas po dalių krūva. Užkastas po dalimis rėmas buvo naudotas moto surinkimui, kadangi ateityje paaiškėjo, kad jis vienintelis turi sovietinį tech. pasą. Kitame "kabluke" rėmai su kėbulo dalimis. Jie atliko donorų vaidmenį. Vienas iš rėmų nuo Pannonijos T1 1962m.
Attachments
Pannonijos rėmas
Pannonijos rėmas
Donorai
Donorai
User avatar
Artiom Patron
Forumietis
Forumietis
Posts: 58
Joined: 2012 Oct 01 Mon, 11:50
Location: Vilnius

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Artiom Patron »

Techninės nuorodos.
Atliekant Pannonijos restauravimo darbus vadovavausi oficialia Pannonijos dokumentacija bei neoficialias interneto šaltiniais. Dokumentaciją sudarė Dalių katalogas, bei Motociklo priežiūros žinynas.

Iš neoficalių šaltinių sėmiausi informacijos iš :

Lietuviški forumai:
1. viewtopic.php?f=40&t=23076&hilit=Pannonia
2. viewtopic.php?f=40&t=52909&hilit=pannonia&start=90
3. viewtopic.php?f=40&t=13427&hilit=Pannonia

Kiti forumai:
1. http://forum.jawaold.com/viewtopic.php?t=19360
2. https://roker.kiev.ua/techinfo/moto.htm
3. http://www.pannonia.hoffman.auto.pl/informacje_tech.php
4. http://www.motomanual.net/pannonia/250/index.html
Attachments
Pannonia T5 priežiūros žinynas
Pannonia T5 priežiūros žinynas
Pannonia 250 dalių katalogas
Pannonia 250 dalių katalogas
Last edited by Artiom Patron on 2017 Jan 02 Mon, 12:26, edited 2 times in total.
User avatar
Artiom Patron
Forumietis
Forumietis
Posts: 58
Joined: 2012 Oct 01 Mon, 11:50
Location: Vilnius

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Artiom Patron »

Pirmas variklio užkūrimas.
Įsigijus Pannonia buvo daug bandymų surinkti bent vieną motociklą. Be patirties, laiko ir pinigų bandymai baigdavosi nesėkme. Kai tik atsivežiau Pannonijas į laikinąjį garažą prasidėjo pseudo restauravimo darbai. Su draugų pasirinkome prioritetą restauruoti variklį. Vizualiai įvertinę keturių variklių būkles pasirinkome berods purviniausią variklį ir pradėjome skerdinęs. Skerdinės buvo švelniai tariant grubios, nes ardymo instrumentai buvo kuvaldos, plaktukai metaliniai strypai. Instrumentas labiau tikęs senos kelio dangos demontavimui, negi variklio ardymui. Darbo metu variklio restauravimo darbai pakeitė kryptį į variklio ardymą, todėl darbo kokybe nelaibai rūpinomės. Iki šiandienos guli pacientas nesurinktas. Graudžiai linksmi atsiminimai.

Darbų marios ..

Po variklio restauravimo darbų sutelkėm dėmesį į bent vieno variklio užkūrimą. Uždėjome vieną iš likusiu trijų variklių ant rėmo, pamaitinome variklį benzinu, keli užvedimo kojelės spustelėjimai ir ... volia, sekmė, variklis užsikūrė! Susirinko vos ne visą garažo bendruomenė pažiūrėti kas atsitiko! Kadangi varikliui nebuvo primontuoti išmetimo vamzdžiai, garsas buvo toks kad varnos ir varnėnai skuodė tolyn kaip įmanydami. Variklis spjaudėsi ugnimi, purtėsi. Nuo jaudulio ir įšgaščio negalėjome jo užgesinti. Laimė, kad benzino porcija buvo kukli ir greitai varyklis nutilo pats. Štai toks sėkmingai nesėkmingas pirmas Pannonijos užkūrimas.
Last edited by Artiom Patron on 2017 Jan 25 Wed, 16:35, edited 1 time in total.
User avatar
Artiom Patron
Forumietis
Forumietis
Posts: 58
Joined: 2012 Oct 01 Mon, 11:50
Location: Vilnius

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Artiom Patron »

Pirmas Pannonijos surinkimas
Atėjo ta diena, kai rimtai pradėjo skaudėti galva, nuo nebaigto projekto. Nuvažiavau į garažą atidariau vartus ir maščiau nuo ko pradėti. Užmirštos Pannonijos nematė šviesos apie pora metų, po pirmojo variklio užkūrimo. Per tą laiką, kai kurios dalys pasidengė rūdimis. Į duobę sumesti rėmai, ratai ir kitos motociklų dalys pasirodė visus tuos metus plaukiojo vandenyje, kadangi garažo duobėje po žiemų rinkosi vanduo. Yra posakis anglų kalbą Think Big Start Small, nusprendžiau pradėti nuo smulkių detalių. Ir su laiku pereitį prie didėsnių darbų. Pirmuoju restauravimo elementų buvo galinis žibintas. Pradėjau drožti iki blizgesio galinio žibinto tvirtinimą ir sudedamasias dalis. Po to išvaliau nuo rūdžių galinę ir priekinę šakes ir nudažiau juodų balionėlių (finansai leido tik tiek). Galinei šakiai net sugebėjau nupiešti raudonus ornamentus. Restauravimo kokybė buvo tragiška. Darbas labai lėtai judėjo. Pasiekti išvajotą ledinį stovį beveik neimanoma. Spjoviau eilinį karta į visus tikslus, uždariau garažo vartus ir vėl dingau pusmečiui.
...
Neužbaigtas projektas vis nepalikdavo manęs, kaskart vaidendamasis sapnuose. Surinkęs valią į kumštį, vėl atvykau po ilgos pauzės į garažą, bet jau koordinaliai pakeitės restauravimo stratėgiją. Atskiras Pannonijos dalių restauravimas atitolintu mane nuo projekto užbaigimo. Nusprendžiau vykdyti darbus sistemiškai:

1. Surinkti bent vieną motociklą
2. Nurinkti motociklą iki pliko rėmo
3. Paruošti dalis dažymui
4. Dažymas
5. Surinkimas, šviežių dalių
6. Pereferinių mazgų pajungimas
7. Elektra
8. Variklis
9. Išmetimo sistema
10. Gedimų tvarkymas
11. Registracija

Pirmajame etape buvo nuspręsta surinkti bent vieną motociklą iš dalių kokybės kokios jos yra. Idėja pirmo surinkimo buvo maksimaliai aprinkti motociklą, tam kad įvertinti dalių pilnumą. Tai pat pirmas surinkimas leido susipažinti su pačia Pannonija. Išmokau nuiminėti Pannonijos dalis ir vėl uždėti jas į vietas. Praktikos metu išmokau esminį dalyką, svarbūs surinkimo eiliškumas! Tekdavo nuimti jau sumontuotas dalis ir tik tada sumontuoti kažkokį šuduką nes jis [keiksmažodis] nelenda, dėl konstrukcinių savybių. Surudyje varžtai, dar vieną kliūtis! Pastoviai, vienas arba kitas sunkiai pasiduodavo! Kartais vieno varžto atsukimui aukojau vieną dieną ar net kelias, o tai labai demotivodavo jaunąjį restauratorių!

Motociklo rėmas lėtai apauginėjo raumenimis. Atsirado azartas - dingo laisvas laikas. Visus vasaros savaitgalius liejau prakaitą prie Pannonijos. Va jė tau kiek reikėjo valios perlaužti save grįžti krapštytis vienam prie motociklo. Rankos neišlysdavo iš tepaluoto purvo. Galu gale aprinkau motociklą iki galo. Pridedu nedaug foto medžiagos.

Pirmojo surinkimo metų įgyta praktika ateityje leido išsaugoti naujai nudažytas dalis nuo mechaninių pažeidimų.
Attachments
remas_desine.jpg
remas_galas.jpg
su_varykliu_sonas.jpg
surinkimas_kaire.jpg
surinkimas_desine.jpg
surinktas_kaire.jpg
Last edited by Artiom Patron on 2017 Jan 21 Sat, 16:27, edited 2 times in total.
User avatar
Artiom Patron
Forumietis
Forumietis
Posts: 58
Joined: 2012 Oct 01 Mon, 11:50
Location: Vilnius

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Artiom Patron »

Išrinkimas
Sekančiu restauracijos žingsniu buvo surinktos Pannonijos išrinkimas sekančiam etapui. Varžtai buvo ne karta sukioti ir sutepti, tad dalių demontavimo darbai vyko sklandžiai, išskyrus priekinę šake. Reikalingas specialus raktas tam kad nuimti priekinę šake nuo rėmo. Išrinkimo metu jo neturėjau, dėl to teko naudoti plaktuką ir metalinį strypelį (norėjosi kuo greičiau priduoti dalis dažymui). Daužydamas į detalė ją deformavau, matosi nuotraukoje.
Attachments
pradzia.jpg
viduris.jpg
pabaiga.jpg
Darbo metu deformuota detalė
Darbo metu deformuota detalė
Last edited by Artiom Patron on 2017 Jan 21 Sat, 17:07, edited 1 time in total.
User avatar
Artiom Patron
Forumietis
Forumietis
Posts: 58
Joined: 2012 Oct 01 Mon, 11:50
Location: Vilnius

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by Artiom Patron »

Priekinės šakės nuėmėjas
Priekinės šakės nuėmimui buvo pagamintas raktas. Rakto nuotraukos su išmatavimais prisegiamos kartu su potėme. Veržlės išmatavimas pagal poreikį.
Attachments
Raktas iš apačios
Raktas iš apačios
Raktas šonas
Raktas šonas
Raktas viršus
Raktas viršus
Last edited by Artiom Patron on 2017 Mar 15 Wed, 22:04, edited 1 time in total.
User avatar
papaukst
Forumietis
Forumietis
Posts: 146
Joined: 2014 Mar 01 Sat, 23:24
Location: Kaunas

Re: Pannonia T5 1972 restauravimas

Post by papaukst »

Ir pavyko atsukt tą veržlę nenuėmus viršutinės šakės dalies? Man asmeniškai nepavyko. Nepadėjo nei kaitinimas autogenu,nei šaldymas spec priemonėmis. Pradžiai nukaliau viršutinę dalį,tada apipjausčius veržlę pavyko atsukti.
Attachments
Verzles likutis
Verzles likutis
Pannonia de Luxe TLF 250 1959m
Pannonia DUNA 1974m
Jawa 350 354 1962m
Kovrovec K-175B 1960m
Variklių remontas, Motociklų remontas
Post Reply