"Framo MW Sachsen" - pirmasis Lietuvos kariuomenės visureigis.
Žiūrėdamas dokumentinius kadrus apie Lietuvos kariuomenės žygį į atgautą Vilnių 1939 metais, atkreipiau dėmesį į kadre kelis kartus šmėkštelėjusius nedidelius atvirus automobilius, prisėdusius mūsų karių. Kažkuo jie priminė karo metų visureigius. Kas tai buvo?
1939 metų rudenį žygiuodama į Vilnių Lietuvos kariuomenė, be kitų automobilių ir motociklų, turėjo keturis specialius ryšio automobilius "Framo MW Sachsen". Juos nupirko ir 1937 metų birželio 27 dieną Lietuvos kariuomenei padovanojo organizacija "Jaunoji Lietuva".
1923 metais Frankenberge, Saksonijoje, įkurta nedidelė metalo dirbinių firma "Framo" priklausė tarpukario Vokietijoje žinomam verslininkui J. Rasmussenui, garsios motociklus ir automobilius gaminusios įmonės DKW savininkui. Nuo 1927 metų čia buvo gaminami nedideli triračiai krovininiai automobiliai "Framo" su DKW varikliais, vėliau - ir keleiviniai triračiai bei keturračiai tos pat markės automobiliai. Į valdžią atėjus Hitleriui, Vokietija pradėjo ginkluotis. Rasmussenas taip pat panoro gauti karinių užsakymų ir suprojektavo labai paprastos, galima sakyti, primityvios konstrukcijos karinį automobilį, pavadintą "Sachsen". Jame buvo stačiakampio skerspjūvio centrinis dėžinis rėmas, toks erdvus, kad viduje tilpo dviejų cilindrų 584 kubinių centimetrų darbo tūrio dvitaktis skysčiu aušinamas 18 AG galios lengvojo automobilio "DKW Front" variklis, per trijų laipsnių pavarų dėžę grandine sukęs užpakalinius ratus. Pagrindinės pavaros su diferencialu nebuvo, nes automobiliukas buvo gana siauras. Prie rŽmo buvo tvirtinama nepriklausoma priekinių ir galinių ratų pakaba. Vairuotojas sėdėjo priekyje, apžergęs rėmą, vairas buvo ne automobilio kairėje, o centre. Kad prieitum prie variklio, pirmiausia reikėjo nukelti vairuotojo sėdynę. Dar du keleiviai tilpo tarp užpakalinių ratų sparnų įspraustoje primityvioje sėdynėje su atlošu, primenančiu sodo suolelį. Už jos atsarginis ratas ir vieta bagažui. Žodžiu, šis "Framo" savo konstrukcija labiausiai primena dabar daug kur populiarius kvadriciklus - keturrates transporto priemones su motociklo varikliu ir vairu ant plačių žemo slėgio padangų. Jokio kėbulo ar nors tento "Framo" neturėjo, tad jo keleiviai turėjo kęsti visus kelionės blogu oru "malonumus".
Vermachtas tokio automobilio ginkluotėn priimti nepanoro, tad nedidelė serija Frankenberge pagamintų automobilių buvo siūloma užsienio pirkėjams. Keturis iš jų galų gale nupirko "Jaunoji Lietuva". Koks šių neįprastų automobilių likimas po 1940 metų, tiksliai nežinoma. Gali būti, kad juos, kaip ir kitokį Lietuvos kariuomenės turtą, pasisavino okupantai ir išsivežė į TSRS arba prarado pirmomis karo su Vokietija dienomis.
Liucijus SUSLAVIČIUS
(šaltinis: http://monitoring.press.lt/Article_m.as ... &ID=548732 )
Jeigu susiduriate su problemomis ar neveikia funkcionalumas, praneškite administracijai.
Dėkojame už supratingumą.
Dėkojame už supratingumą.
"Framo MW Sachsen"- pirmasis Lietuvos kariuomenės
Moderatoriai: rcepa, Moderatoriai
-
Kipshas
- Forumietis

- Pranešimai: 2228
- Užsiregistravo: 29 Sau 2004, 12:38
- Miestas: Kaunas
"Framo MW Sachsen"- pirmasis Lietuvos kariuomenės
Jūs neturite teisės peržiūrėti failų, kurie yra prikabinti prie šio pranešimo.